Fogyasztók számára: értékelési szempontrendszer

Kedves Érdeklődő Fogyasztók!

A mai világban, napról-napra szaporodó webáruházak körében nehéz eligazodni, hogy fogyasztóként melyik vállalkozásban bízhatunk, érdemes-e az adott webáruházban vásárolnunk. Az alábbi tanácsok segítségével mérlegelheti, hogy egy adott weboldal elegendő tájékoztatást nyújt-e Önnek, menyire felel meg a vonatkozó előírásoknak, érdemes-e attól a kereskedőtől vásárolnia.

2017. január 1-től pedig egy újabb platform is segítheti Önt a választásban, a súlyos jogsértést elkövető webkereskedők adatai felkerülnek egy nyilvános adatbázisba, mely két éven keresztül megőrizve az adatokat tájékoztatást nyújt a fogyasztók részére, hogy mely webáruházakat érdemes elkerülniük. Kattintson a cikk folytatásához >>>.


 

I. Online vásárlás során érdemes fokozott körültekintéssel eljárni az alábbi esetekben:

1. Mielőtt egy új, az Ön számára ismeretlen webáruházban vásárolna, érdemes rákeresni a bolt nevére az interneten. Ha túl sok negatív kritikát talál egy webshopra vonatkozóan, úgy javasolt elővigyázatosnak lenni a rendeléssel (ugyanakkor a kritikákat is fenntartással kell kezelni).

2. Internetes vásárlás előtt javasolt megtekinteni az üzemeltető cégre vonatkozó információkat (nyilvános cégjegyzékben is):

A) Ha egy cég végelszámolás („v. a.”), kényszertörlés („kt. a.”), felszámolás („f. a.”) vagy csődeljárás („cs. a.”) alatt áll, úgy a cég közelgő megszűnésének lehetősége áll fenn.

B) Amennyiben egy cég nemrég alakult:

Az új cégek gyakran komoly akciókkal lépnek a piacra, ezért előfordulhat, hogy egyszerre sokan kívánnak náluk vásárolni, így a vállalt kiszállítási határidő betartása komoly erőfeszítést igényel a cégtől. Javasolt fokozottan körültekintőnek lenni olyan esetekben, amikor nagyon fontos számunkra a vállalt szállítási határidő betartása (például, ha karácsonyra vásárolunk ajándékot).

C) Külföldön bejegyzett cég:

Tisztában kell lenni azzal, hogy sok olyan magyar nyelvű, „.hu” honlapcímű webáruházból rendelhetnek termékeket a magyar fogyasztók, amelyek aktív reklámkampányt folytatnak Magyarországon, azonban a webáruházat üzemeltető vállalkozások székhelye mégsem Magyarországon, hanem külföldön (gyakran az EU másik tagállamában, de sokszor EU-n kívül) található. A legtöbb esetben ezeknek a cégeknek nincs Magyarországon ügyfélszolgálata, ezért panasz esetén az ügyintézés nehézségekbe ütközhet, és a kereskedővel való személyes kapcsolatfelvételnek a nyelvi korlátok mellett földrajzi akadályai is lehetnek.

Emiatt érdemes szem előtt tartani azt is, hogy akár a vásárlás során, akár egy esetleges probléma intézése során adott esetben idegen nyelven kell kommunikálni, így csak akkor lehet célszerű ilyen holnapról vásárolni, ha rendelkezünk megfelelő szintű idegen nyelvtudással. Fontos felhívni a figyelmet, hogy például Ázsiából rendelt termékek nem minden esetben felelnek meg az Európái Unió jogszabályi előírásainak (pl: nincs magyar nyelvű használati-kezelési útmutató), illetve a szabványoknak (pl. egy hálózati adapteren nem a Magyarországon használatos hálózati csatlakozó-dugót alkalmaztak).

Emellett tudni kell azt is, hogy a külföldi kereskedők által működtetett webáruházak jellemzően a vételár előzetes megfizetéséhez kötik a termék leszállítását, azonban ha a termék valamilyen okból mégsem érkezik meg a vásárlóhoz vagy hibás terméket kap, a szerződésszegéssel kapcsolatos igények érvényesítése nehézségekbe (adott esetben a külföldi céggel való hosszú bírósági eljárás) ütközhet, és magas költségekkel (perköltség, fordítás) járhat.

Az Unió tagállamaiban működő webshopokból történő vásárlás esetén egységesen megilleti a fogyasztókat a termék átvételének napjától számított 14 napos elállási jog, függetlenül attól, hogy az adott vállalkozás székhelye melyik tagállamban található. Fontos azonban felhívni arra a figyelmet, hogy az elállási jog gyakorlása esetén a fogyasztót terheli a termék visszaküldésének költsége.

A külföldi webáruházakból történő rendelések kapcsán fontos tudni, hogy amennyiben egy magyar fogyasztónak egy másik EU-s tagállamban, Izlandon vagy Norvégiában honos webáruházzal, online szolgáltatóval merül fel egyedi határon átnyúló fogyasztói panasza, akkor a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság szervezetében működő Európai Fogyasztói Központ ingyenes jogi-szakmai segítségét kérheti a panasz rendezésének megkísérlése és egy esetleges hosszadalmas és költséges határon átnyúló pereskedés elkerülése érdekében. További részletes információ az Európai Fogyasztói Központról és a határon átnyúló internetes vásárlásokról a www.magyarefk.hu és a Határon átnyúló internetes vásárlások - hasznos tudnivalók és jó tanácsok a fogyasztók részére oldalakon található.”

3. Bizonyos internetes vásárlások esetén az is előfordulhat, hogy a velünk szerződő fél nem egy vállalkozás, hanem magánszemély. Jellemzően ilyen lehet egy árveréses vagy egy apróhirdetési oldal. Fontos tudni, hogy amennyiben az eladó fél magánszemély, úgy az elállási jog nem gyakorolható.

4. Amennyiben lehetősége van rá, célszerű olyan webáruházból vásárolni, ahol lehet utánvétellel is fizetni, így nem fordulhat elő, hogy az előre kifizetett termék sosem érkezik meg.

 

II. A fentiek alapján kevésbé tekinthető kockázatosnak olyan webáruházból rendelni, amelynek üzemeltetője Magyarországon vagy az Európai Unió más tagállamában bejegyzett cég és régebb óta folytat online értékesítési tevékenységet, továbbá amely biztosítja az utánvétel lehetőségét, illetve amelyről pozitívak a fogyasztói visszajelzések az interneten.

Kapcsolat

Cím: 1011 Budapest, Fő u. 44-50.

Tel: +36-1-795-1700 

Termékek